Monday, July 27, 2009

Kosa Kata Kedah tahap Tinggi

Ambe dapat kuiz ni daripada facebook..cambest je...sebab certain perkataan pun ambe mengong taktau...hahaha..so korang nak tahu perkataan pelik tapi memang wujud dalam istilah kami horang2 utara.... silakan...kekeke


1.Barisan di dalam loghat kedah ialah: Baqheh

2.Peluk juga dipanggil: Pelok

3.Menangis sama makna dgn: qheyau (sebutan Ke' re yau)

4.Lambat dalam bahasa kedah: Mandom

5.Semakkan barang disebut: Punggah

6.Lempar/Buang secara lembut juga disebut: lempaq

7.Lempar/Buang cara kasar : Hawin

8.Mengadu: Mengacom

9.Pandang ke atas: Langut

10.Membiarkan sesuatu dilantai [kain basah]: Lunggok

11.Hujan berhenti: Seqheyap (Se're yap)

12.Ayat untuk org yang marah bg amaran kpd org yang membuat kesalahan: "Hang toksah dok gegeh sgt"..gegeh adalah bermaksud terhegeh-hegeh...hahahaha

13. Bergantung tempat bermanja: Merendek

14.Alpa disebut: taktaula..ambe pun pening...hahaha...haroi kut

15.Menghulurkan kepala ke luar: Jengoi

16.Panjat sama erti dgn : ghabat

17.Reban ayam: Lau (kat kedah kami panggil lau..contoh ayat....la, awat ayam tu tak beteloq dekat lau tu )

18. Untuk tawar disebut : tawaq hebiaq

19. Penguat kata manis : Manih Belecas

20.Untuk masin disebut masin pekak..Penguat kata masam: masam purit...(contoh. ayat...hang qhasa tengok jampu ni...masam purit aih)

21.Penguat kata bodoh: bodoh ngok....

Ni antara bahasa kami orang2 utara selalu guna..nampak macam kasar (kasaq ja) ,tapi kami semua baik hati....bak kata pujangga...CINTAILAH BAHASA KITA...kui..kui..kui

12 comments:

<< s| tED| >> said...

terima kasih hencek nakamura. Sharing is caring.. aku nak sebut satu2 pun macam terpeliat lidah!

Nakamura Kazuki said...

hahaha......kena makan banyak sambal belacan baru senang skit nak sebut...hahaha

ashie023 said...

hehehe..bc entri ko ni,cam klako plak sebab sebeno nye aku baru je nk wat entri pasal bahasa terengganu..meuhehehe..tp kensel..later ah aku wat...

...practice makes perfect...

Nakamura Kazuki said...

hahaha..ok nanti belajar bahasa ganu plak ye..sahie

Chem5007 said...

fuyoo..lambat = mandom ( jenama produk dari jepung tu..huhu )

Chem5007 said...

Eh bahasa ganu banyok gok same nge bahase kedoh owk??

Nakamura Kazuki said...

wokey..korang buatla entry nanti ambe bleh blajo...haha

waiem said...

Aritu yg ambe gi kedah...masa tu tengah ujan lebat ribut bagai..sampai sana tuan umah kalut nak pi kluaq

"Ada orang umah reban belah nuu"

Heh rumah reban ayam ke?

Rupanya "reban" ialah roboh. Masuk lam mu nye vokeb nakamura...kekeke

ustazah dyLLa said...

cheq penah duk kedah 4thn...dengaq pensyrah n kwn2 duk ckp lughah depa kdg2 cheq keliru...bile pi klate mesti cheq terckp lughah kedah...~wuhahaha...wat malu je...

Nakamura Kazuki said...

takpe kitakan serumpun....tapi ambe kalau cakap cheq segan skitla..sebab cheq tu slalu anak2 yang manja je guna....

ustazah dyLLa said...

cheq mmg anak manja pun...hahaha

Chem5007 said...

"Ada orang umah reban belah nuu"

Waeim, kalu bahasa hang cakap tu dalam loghat Terengganu bermaksud.. "rumah kat sane ada orang sembelih lembu".. :)